Saturday, August 25, 2007

بهلوله فردايه من الشعب

عجيه قوى يا اخونا حكايه بهلوله فردايه من الشعب
انا مش عارف جابت فردايه دى منين ؟
على العموم
العجب مش فى الكلمه
العجب فى لعب التلات ورقات بتاع بهلوله
بهلوله مراتى وانا عارفها كويس قوى
عارفين هى كتبت البوست ده ليه ؟
علشان تزود المصروف فى رمضان
بهلوله يا ساده ويا سيدات مبدتفعش حاجه
انا اللى بدفع مصاريف المدارس ولوازمها كلها
ممكن واحد يقول لى بهلوله خايفه عليك
وعلى الحمل بتاع المصاريف
اقول
يا اخوانى
انا مش عايز اعمل معاها مشكله واحنا لسه متصالحين من كام يوم
لكن انا عارف هى عايزه ايه
للعلم
بهلوله بتزود المصاريف على العبد لله فى السنه خمس او ست مرات
كل ما تروح تشترى حاجه وتلاقيها غاليه
تقعد تلالى وتغنى على الفقير بهلول وتقول
الدنيا ولعت الحاجه غليت اجيب منين المصروف مش مكفى
وفى اخر البرنامج تزود المصروف بعد ما اقعد اهديها واقولها خلاص يا بهلوله هنعمل ايه حظنا كده
وللعلم
هى مزوده المصروف فى شهر 8 وعايزه تزوده فى رمضان
انصحوها يا اخوانى
وقولولها
رمضان شهر عباده
مش شهر اكل وشرب

29 comments:

عصفور المدينة said...

أنا يابهلول ياخويا والله نصحتها
ونبهتها لموضوع فرداية دي اللي هي جمعها مش راضي أقوله

ونبهتها كمان للاقتصاد لحساب مصروفات المدارس وممكن سعادتك بما إنك الحاكم تعمل جولة تفقدية في الأسواق وتجيب عروض أسعار وحتعرف إن كيلو الخيار ب 3 جنيه وإن سعادتك الطماطم ب 3 جنيه وإن أي حاجة فيها دقيق غليت مرة ونص
والزيت وخلافه حتى التمر أقل نوع بعشرة جنيه
وبلاش السيرة دي حتى الكراريس يا محترم غليت حوالي 30 في المائة
عن نهاية العام الماضي ويقولك الاقتصاد بتاعنا
كوي

الطائر الحزين said...

شفت النكتة دى
احنا هنصدر سكر تصدق
ازغرت يا عالم
مفيش حاجة بروح اجيبها الا ولقيتها غليت
يا محترم رجت للراجل بتاع الفرن اجيب منه عيش فينو لقيتة ادانى عدد اقل من اللى متعود اجيبة بقول له ايه ده قال لى كبرنا الرغيف

قلت له يا عم انا مبرمج نفسى على عدد معين من الارغفة سواء كان كبير ولا صغير
رجعه تانى

لكن هيهات بتتكلم فى ايه يا عم
فعلا الحاجة غليت

عازف الناى said...

بجد يا بهلول الحاجه ولعت الله يكون فى عون بهلوله وعون الشعب
مش انت برضه فرد من الشعب
كل عام وانتم بخير

ta5areef said...

والله يا بهلولة انا قولت الكلام اللى انت بتقول عليه ده
صيام وليس اكل
عبادة وليس فن
طاعة وليس معصية
قيام وليس سهر

علوة said...

مرحب شهر الصوم مرحب

ربنا يقدم اللي فيه الخير

رمضان شهر جميل كله هيبقى تمام

صباح الفل

محمد عبد الرحمن said...

يا بهلول ياخويا
شد حيلك وتوكل على الله
الستات برضه كلامهم فيه منطق
عموما بلاش تنكد عهلى بيتك وإحنا داخلين رمضان يعنى تراضيها بكلمتين حلوين وعارفك معلم فى الحاجات دى وبعدين تظبط مشترياتك بحيث توازن الضروريات أولا وخصوصا المدارس على الأبواب

ربنا ينتقم من ال....ولا بلاش عشان مناخدش ذنوب فوق اللى عندى

تحياتى لك وكل عام وأنت بخير

البلوج بتاعك مجننى ياسي\دى لازم يفتح من عند بهلولة غير كدة مش ممكن أبدا
ربنا يخليكوا لبعض

abo salah said...

بعد السلام عليكم

معلش يا أستاذ بهلول ربنا يعينك يارب
و كل سنة و أنت طيب

تحياتي

بهلول said...

عصفور المدينة
عارف يا عصفور انك صاحب واجب
وعارف انك نصحت بهلوله
وربنا يجعله فى ميزان حسناتك
اما الاسعار
انا عارف انها مولعه
لكن لو بهلوله فضلت تزوذ المصروف كده على طول
هاضطر اعملها توكيل وتروح تقبض المرتب مباشره وانا اكمل الباقى من اهل الخير

بهلول said...

الطائر الحزين
اخى الطائر لو هنصدر السكر يبقى ليه غلوه ولا ده لزوم البرستيج بتاع التصدير
اما العيش الفينو ال8 بجنيه
لزوم التقشف
معانا ربنا

بهلول said...

عازف الناى
طبعا انا فرد من الشعب
وعارف حاله السوق
وعارف اكثر
واكثر
واكثر
حاله بهلوله

بهلول said...

تخاريف دكتور
فين بهلوله تقراء الكلام ده
ولا اكيد قارئته
وعامله ولا هى هنا

بهلول said...

علوة
صباح الفل يا علوه
وكله هيبقى تمام
وعبقال منسمع منك الكلام ده وانت متجوز

بهلول said...

طال الليل
ما هى دى المشكله
لازم المدونه تفتح من الاتجاه المعاكس
علشان احنا لو تتابع فى اول المدونه كنا عملنها سوا
يلا مبقاش ينفع
بس انا راضى ذمتك
الستات كلهم كلامهم فيه منطق ؟

بهلول said...

abo salah
ويعينك يا ابو صلاح
وكل عام وانتم بخير

ftataljanna said...

مش عارفه يا بهلول بس بلاش النية السيئة دى يعني

مش لازم وبعدين يعني هي بهلولة هاتبتزك ببوست ما احنا مش عارفين انتوا مين وبعدين كلنا فاهمين الظروف

لانها واحدة عند كل الناس

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

والله يا استاذ بهلول انا حاولت اعمل اللي عليه وفعلا نزلت بوست عن المصاريف ف رمضان

ويارب فعلا نقدر نبطل العادة الغربة دي
رمضان شهر صيام مش شهر أكل يا جدعان
وكمان متزعلش بقى من حكاية فرداية دي
ههههههههه
مصطلح حلو على فكرة

:)

حسن ارابيسك said...

واضح
ان بهلولة بتمارس عليك نفس الدور اللي بيلعبه التجار والباعه وغيرهم لما الحكومة تنزل علاوة
يتسرعوا ويسنوا سنانهم علشان ياكلو العلاوة خايف عليك ياعم بهلول تيجي في يوم وتاكلك انت
ونقرأ الخبر في جرائد المعارضة عن الست اللي كلت دراع جوزها

ما علينا said...

مش للدرجة دي
هي الاسعار غليت مش ذنبها
وانا باتكلم عن اسعار الضرورات
مش المكملات

بس انت برضوا
ممكن باسلوبك الطيب
وبهدوء كدا
توصلوا لحل وسط

وتقدر تخفض
الزيادة المطلوبة

ربنا يهدي سركم

حواء said...

سيبك انت من ده كله والله انتو ال2 دمكم خفيف ودويتو هايل وجميل ربنا يخليكم لبعض

حياة الأحلام said...

بلوجين حلوين أوى

وربنا يخليكم لبعض يارب والفضفضه حلوه برضه أحسن حد منكم يجراله حاجه

بس والله الستات غلابه بيضحك عليهم بسرعه

بس فى حته المصاريف دى الله يكون فى عونكم ياااااااارب

وربنا يستر بشرتونى بالجواز

تحياتى بحياة سعيده

مهبول ومهبوله said...

الكلام ده كبير أوعى يكون الأخير أحسن هتتعب كتيييييييييييييييير


الله يكون فى العون

وفعلا حياة تجيب الهبل

تحياتى

بهلول said...

ftataljanna
انا متشكر قوى على كلامك الجميل ده
لكن الحكايه مش ابتزاز
خلينا نقول انتهاز للفرص من جانب بهلوله

بهلول said...

آلام وآمال
ياريت بس الناس تسمع وتعمل بكده
اما عن مصطلح فردايه
الله يجازى بهلوله
فضحانا فى عموم النت

بهلول said...

حسن ارابيسك
لو جت على الدراع سهله
انا خايف من الشنط البلاستيك
وانت عارف
دول ايديهم طايله
وخصوصا
بهلوله

بهلول said...

ما علينا
الا تخفيض الزياده المطلوبه
كل ما احاول معاها
تقولى انا دارسه السوق اكتر منك
وانت مش عارف حاجه فى الاسعار
وكل شويه انا دارسه السوق انا دارسه السوق
لغايه لما افتكرت انها ماده كانت بتدرسها فى المدرسه

بهلول said...

bocycat
اسلوبك انتى الاجمل
شكرا جزيلا لكى
وربنا يسعدك

بهلول said...

حياه الأحلام
لا الجواز شىء عظيم
لكن بهلوله
-
-
-
خليها فى سرك احسن اروح فى خبر كان

بهلول said...

مهبول ومهبوله
انت كمان متجوز مهبوله ولا ايه
اما اروح مدونتك واشوف حكايتك

حياة الأحلام said...

السلام عليكم

كل سنه والكل بخير ورمضان كريم وربنا يتقبل منا ومنكم صالح الأعمال ويارب الى الله أقرب


تحياتى